© 2017 Veli Yüksel. Alle rechten voorbehouden. Design: Nielsen De Wilde.

Yüksel: Dringend strengere controle prepaidkaarten

27 Aug 2018

 

Het systeem dat kopers van een prepaidkaart verplicht zich te identificeren, vertoont gaten. CD&V vraagt dringend strengere controle.

 

De registratie van identiteitsgegevens bij de aankoop van een prepaidkaart is een van de antiterreurmaatregelen van de federale regering. Hij werd aangekondigd na de aanslagen in Parijs in 2015 en trad in mei vorig jaar in werking. Sindsdien zijn anonieme prepaidkaarten verboden.

 

Liefst 440.000 oudere kaarten waarvan de eigenaars zich niet registreerden, werden afgesloten.

Maar uit het laatste jaarverslag van de Ombudsdienst Telecommunicatie blijkt dat er toch een en ander mangelt aan het systeem. 'Het is duidelijk dat wie zijn identiteit niet wil prijsgeven, tot op heden nog steeds de mogelijkheid heeft om identificatie te ontlopen', luidt het in het verslag.

 

Justin Bridou

De Ombudsdienst stootte op het probleem tijdens een onderzoek naar mensen die via de telefoon lastiggevallen werden, de zogenaamde 'kwaadwillige oproepen'. De dienst vroeg daarvoor de identiteit en het adres van de eigenaars van de betreffende kaarten op. Maar, 'de Ombudsdienst had soms grote twijfels bij de juistheid van de geregistreerde persoonsgegevens van prepaid-klanten. Sommige namen die opgegeven werden kwamen overeen met strip­figuren of merkproducten, zoals “Justin Bridou”, een salami-merk.'

 

Andere gebruikers gaven dan weer hun naam en geboorte­datum op, maar geen adres

of slechts wat leestekens in plaats van een straatnaam. 'Het systeem is duidelijk nog niet waterdicht', zegt Kamerlid Veli Yüksel (CD&V), die minister van Telecommunicatie Alexander De Croo (Open VLD) erover aan de tand voelde. 'Namen van stripfiguren en salami opgeven! Da's regelrechte fraude. Van januari tot mei dit jaar werden er 215.918 nieuwe simkaarten geregistreerd. Dat is een groot aantal. We moeten die registratie dus goed controleren.' Volgens De Croo zijn er verschillende processen-verbaal opgesteld en overgemaakt aan de procureur des Konings.

 

Foto in de nachtwinkel

Het probleem zit volgens de Ombudsdienst in de wetgeving. Operatoren krijgen namelijk een zekere vrijheid om aan de identificatieplicht te voldoen. Grote spelers doen dat eenvoudig met een kaartlezer voor identiteitskaarten. Maar sommigen vroegen een bankoverschrijving als identificatiemiddel, of stonden toe dat mensen zichzelf via de website registreerden.

 

Het identificatie­proces bij Lycamobile spreekt het meest tot de verbeelding. In de supermarkt of nachtwinkel waar de kaart wordt verkocht, moet de uitbater een foto nemen van een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs van de klant. Die foto moet dan worden overgemaakt aan een interne dienst van Lycamobile in India. Daar gaat men na of het gefotografeerde document aan de Belgische wettelijke bepalingen voldoet. 'Vanzelfsprekend ging de Ombudsdienst niet akkoord met dit registratieproces.'

 

'Onlangs kreeg Lycamobile daarvoor een boete van 225.183 euro, maar wat betekent dat voor een bedrijf dat 14 miljoen euro omzet draait?', zegt Yüksel. De zaak moet Europees aangepakt worden, vindt hij.

 

Lees het artikel in De Standaard

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload