© 2017 Veli Yüksel. Alle rechten voorbehouden. Design: Nielsen De Wilde.

Verloren postpakjes: werk aan de winkel voor Bpost

20 Apr 2018

 
Er stroomden vorig jaar 887 klachten binnen bij de Ombudsdienst voor de postsector over zoekgeraakte postpakketten. Dat is een stijging met 66% tegenover 2016. Dat blijkt uit een vraag van CD&V-parlementslid Veli Yüksel aan Minister Alexander De Croo (Open-VLD).
 
Verdwenen pakjes
BPost is een belangrijke speler op de pakjesmarkt – een markt die in de lift zit. Ook het aantal verdwenen pakjes zit helaas in stijgende lijn. Dat blijkt uit het antwoord van Minister De Croo op een parlementaire vraag van Veli Yüksel. “In 2014 waren er nog 404 klachten bij de Ombudsdienst voor de postsector over zoekgeraakte pakketten, een jaar later 381, in 2016 534 en vorig jaar liefst 887,. Dat is een stijging van 66% tov 2016 en meer dan een verdubbeling tov 2014,” aldus Yüksel. “Bij de andere spelers op de markt liggen de cijfers een heel stuk lager”. Dat geldt ook voor fouten bij de uitreiking. Daar zijn de cijfers als volgt: 487, 505, 722 en 1.048.
De Minister verwijst naar de algemene stijging van het aantal uitgereikte pakjes. “Maar dat verklaart niet waarom de cijfers voor BPost zo dramatisch zijn,” zegt Yüksel. De Ombudsdienst is immers ook bevoegd voor andere spelers op de pakjesmarkt. “Daar is de consument zich misschien nog te weinig van bewust,” aldus het Kamerlid.
 
Veiligheidslek
Pakjesdiensten zijn echter ook kwetsbaar voor malafide individuen. Vorige maand bleek nog dat postpaketten van anderen konden worden ontvangen, door een tijdelijk veiligheidslek op de website van BPost. Minister De Croo moest toegeven dat klanten via het aanpassen van het voorkeuradres van levering pakjes vier uur lang konden afleiden naar een andere bestemming. Net daarover werd onlangs veel reclame gemaakt: indien je niet thuis bent op het tijdstip van levering, kan je je pakje op een adres naar keuze laten bezorgen.
“Dat was dus wel degelijk een veiligheidsprobleem,” aldus Yüksel die de Minister vroeg of BPost wel voorbereid is op dergelijke incidenten. “Uit het antwoord van de Minister bleek dat er in de postregelgeving helemaal niet wordt voorzien in kwaliteitsstandaarden of specifieke eisen voor deze cyberveiligheid,” zegt hij. “Gezien BPost pakjes tot 10 kilogram vervoert, en gezien bij eventueel kwijtraken BPost slechts overgaat tot een maximale vergoeding van het frankeergedrag, konden heel wat mensen hier de dupe van zijn geweest. We hebben dan ook nood aan een waterdichte procedure voor april urine klanten en de bedrijven”.
 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload