© 2017 Veli Yüksel. Alle rechten voorbehouden. Design: Nielsen De Wilde.

CD&V vindt toegeving Proximus onvoldoende

5 Dec 2017

 

 

Proximus zal vanaf 1 januari 2018 geen telefoons meer verhuren. Er worden geen nieuwe huurcontracten meer aangemaakt. Wie er reeds één heeft, mag het houden of een nieuw kopen aan de helft van de prijs. 

 

Recent kwam door onderzoek van CD&V-Kamerlid Veli Yüksel aan het licht dat telecombedrijf Proximus klanten onterecht kosten aanrekent voor de huur van een vast telefoontoestel dat al lang is afbetaald. “Dat Proximus stopt met verhuren van telefoontoestellen, is een goede zaak. Maar het is onvoldoende.”, vindt Yüksel. “Wat met de huurcontracten (voor telefoons) die lopen? CD&V verwacht nog steeds dat onterechte huurgelden terugbetaald moeten worden.”, klinkt het bij de Volksvertegenwoordiger.

 

Klanten van Proximus kunnen de huur stoppen of een toestel kopen aan -50% korting. Indien ze wensen verder te huren, kunnen ze hun telefoontoestel inruilen voor een recenter model. Hiervoor kunnen de klanten bellen naar een gratis nummer of via de Website laten weten voor welke formule ze kiezen. “Voor kwetsbare oudere mensen is dit allemaal zeer omslachtig. Klantvriendelijkheid staat centraal bij het overheidsbedrijf Proximus. Waarom stopt Proximus niet meteen met de aanrekening van die kosten aan zijn klanten?”, vraagt Yüksel zich af. 

 

Veli Yüksel wijst nogmaals op het feit dat de meeste gedupeerden van deze gehuurde telefoontoestellen kwetsbare oudere mensen zijn. Sommigen onder hen huren al vele jaren een toestel zonder dat ze zich daar bewust van zijn. De vermelding op de factuur is te ondoorzichtig en cryptische, zo blijkt uit reactie van gedupeerden. Ze hebben dan ook al een veelvoud betaald van de waarde van hun telefoon. 

 

“Het is schandalig dat Proximus op kap van deze kwetsbare groep geld heeft verdiend.”, vindt de CD&V-politicus. Hij gaat verder: “Proximus is een overheidsbedrijf, dat zich moet schikken naar de waarden van een overheidsbedrijf. Wie zich onterecht heeft verrijkt, dient dat recht te zetten. Ik blijf erop aandringen dat klanten die onterecht betaald hebben door Proximus vergoed worden," besluit Veli Yüksel.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload